#instant tudomány










Miért buknak el a nemzetek? – két immár Nobel-díjas közgazdász magyarázata a HVG Könyvek kiadásában
 

Miért buknak el a nemzetek? – két immár Nobel-díjas közgazdász magyarázata a HVG Könyvek kiadásában

A gazdasági növekedés legfőbb akadálya az önmaga hasznára játszó, a vállalkozást és az újítást elfojtó elit – állítja Miért buknak el nemzetek? című – magyarul 2013-ban megjelent – könyvében egy amerikai és egy brit közgazdász, Daron Acemoglu és James Robinson. Alábbi, a kötetet bemutató cikkünk 2013. augusztus 3-án jelent meg a HVG-ben, most abból az alkalomból közüljük újra, hogy a két tudós harmadik társukkal, Simon Johnsonnal közösen megkapták a közgazdasági Nobel-díjat.


Miért sikeresebbek egyes nemzetek a többinél? – a HVG korábbi interjúja a most Nobel-díjjal kitüntetett Daron Acemogluval
 

Miért sikeresebbek egyes nemzetek a többinél? – a HVG korábbi interjúja a most Nobel-díjjal kitüntetett Daron Acemogluval

Amikor Daron Acemoglu Miért buknak el a nemzetek? című könyvében szerzőtársával, James Robinsonnal arra kereste a választ, miért emelkednek fel és süllyednek le egyes nemzetek, arra jutott: a gazdasági siker sem történelmileg, sem földrajzilag, sem kulturálisan, sem etnikailag nem determinált. Mi a felemelkedés titka, merre tart Magyarország, és mikor jön a következő kritikus fordulat – egyebek közt erről beszélt Daron Acemoglu az alábbi interjúban, amely a HVG Extra Business 2015/2-es számában jelent meg. Most abból az alkalomból közöljük újra, hogy a két szerző Simon Johnsonnal hármasban közgazdasági Nobel-díjat kapott.

Szegő Iván Miklós Szegő Iván Miklós

Mire figyelnek a nők, mire a férfiak a randiappokban? A szemüket figyelve lett meg a válasz
 

Mire figyelnek a nők, mire a férfiak a randiappokban? A szemüket figyelve lett meg a válasz

Vajon mire figyelnek leginkább azok, akik online társkereső szolgáltatások segítségével akarják megtalálni leendő partnerüket? – tették fel a kérdést ausztrál szakemberek, akik egészen pontosan arra voltak kíváncsiak, hogy miként osztják meg vizuális figyelmüket férfiak és nők a profilokon látható arcok vonzereje, valamint a szöveges információként közölt foglalkozás és körülbelüli anyagi helyzet között.

HVG HVG